Citat:
Stora annonsörer anlitar reklambyråer och då är det standard som gäller - kostnaden för att ta fram ett specialformat är ju väldigt stor.
|
Där har vi egentligen den stora grejen. Du måste fråga dig själv om du gör en sajt där mediabyråerna skall kunna gå in med större kampanjer, för som sagt så är det standardformat (och då även helst 468x60 eller 140x350) som gäller. Har du däremot mer flexibla (läs: mindre) annonsörer så brukar de kunna anpassa sig ganska bra.
Jag skulle dock inte göra en webbplats idag utan antingen en 468x60 eller 140x350-plats. Det finns lite för mycket potentiella annonspengar där för att man inte skall ha utrymmet.
I övrigt, bannerannonseringen kommer inte att dö ut. I en textlänk kan du inte sälja ett varumärke eller branda en produkt. Åtminstone de företag jag jobbar mot är minst lika intresserade av det som att få klick - då gör det inget att de kan köpa en 140x140-annons till ett billigt pris per vecka, snarare tvärtom!