Visa ett inlägg
Oläst 2007-05-10, 13:25 #11
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Citat:
Originally posted by atrsotoudeh@May 10 2007, 13:03
Skulle en sådan här uppbyggnad se bra ut:
Fiber in - Router (bra sådan... definiera vad bra är?) - 1 4 portars L3 switch av bra märke (typ Cisco) - 2-3 16 portars L2 switchar - datorerna och skrivar
Varför behöver man inte statiska ip? Vissa spel kräver väl att man har det för att hosta / spela? Dessutom behöver servern en egen ip (för att hosta hemsidan, kanske dumt iofs). Tänkte även ha kameraövervakning som ftpar bilder till servern kontinuerligt o då behövs väl statisk ip till den osså?
Tack än så länge för alla svar.
Förresten är Linksys accepterad budget switch?
Du behöver minst en statiskt ip adress i alla fall. NAT som står för Network Address Translation har som uppgift att översätta de "interna" ip numrena som är privata till de externa publika ip numrena.

Väldigt enkelt

Externt IP----------->Internt IP
82.209.174.113 ---> 192.168.0.1

NAT gjordes bland annat för att minska behovet utav publika ip adresser...IPv4 har ju det problemet att det inte finns tillräckligt med adresser för att räcka runt..därav ipv6 skapades som så småningom komemr ta över. Jag vill inte gå in på detaljer, men NAT alt PAT är ett bra alternativ för någon som inte vill pröjjsa en massa för extra externa adresser. Sen är det ju lite problem att sätta upp servrar på dem som har NAT adresser..men det går. Jag skriver kanske lite flummigt nu, men jag har brottom till jobbet.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat