 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
|
SJ historiskt & nu: Hur lätt är det att gå med vinst när man tvingas köra på olönsamma linjer och dessutom inte fick ha diffrentierad prissättning? Nu får SJ ha diffrentierad prissättning och har mer kontroll över var, när och hur de måste trafikera men det är fortfarande så att det avkrävs av SJ att de trafikerar vissa sträckor även om de är olönsamma. SL har valt en annan väg och jag tycker nog att tågtrafiken borde ha valt samma. SJ skulle ha rätten till trafiken som trafikhuvudman och sen hyrt in leverantörer för driften. Ett biljettsystem, en trafikhuvudman, ett ställe att ställa kraven men flera underleverantörer. En bra kombination av statligt och privat.
SAS: Kan för lite om SAS men jag vill minnas att även de hade vissa uppdrag tidigare. Däremot så kan jag bara konstatera att det bara finns ett fåtal privata flygbolag i Europa. De flesta ägs helt eller delvis av resp. stat, direkt eller indirekt.
Sjukvården: Min ståndpunkt är att sjukvården skall förstatligas (landsting eller regioner är pest eller kolera) och att ingen akutsjukvård skall finnas i privat ägo. Däremot fungerar det alldeles utmärkt med privat, icke akut, sjukvård undantaget äldreomsorg där det oftast inte finns valmöjligheter. Integrera gärna privata specialistkliniker med befintliga sjukhus. Ett förstatligande skulle dessutom underlätta enormt mycket för privata kliniker eftersom de skulle bara behöva avtal med en part och hantera ett system till skillnad från idag med flera olika parter och olika patientsystem etc. (Jo jag vet att de försöker få alla att samsas om ett system men hur bra går det?)
|