Visa ett inlägg
Oläst 2007-05-10, 09:04 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Jag är allt annat än imponerad av de seoföretag jag kommit i kontakt med.
Kom igen nu Jonny, har man sagt A så får man säga B Andra som tänker anlita SEO-företag skulle gärna hört vilken kritik du har mot vilket företag osv.
Jag tycker för övrigt att SEO-företag är grymt överskattat och oftast är det snarare webbutvecklaren man anlitade i första taget man bör be om optimering än av ett SEO-företag.
Sajthotellet har anlitat Seeknear, Altus och SEOLogik i den ordningen främst för nyckelordet "webbhotell". Parallelt har jag också själv lagt en del energi efter allt jag läst om SEO, till stor del här på WN.

Min egen uppfattning är att just "webbhotell" är ett av de nyckelord som är svårast. De allra flesta webbhotell har åtminstone ett hum om SEO och därmed blir det mycket svårare än att se resultat för branscher där de flesta knappt vet vad en dator är.

Altus innebar ändå störst skillnad eftersom vi inte fanns med bland de 100 första i Google innan dess. Seeknear åstadkom ingenting. De arbetade ett år vilket resulterade i en position på ungefär 50 på google.

I och med bytet till SEOLogik förbättrades detta en aning, men för det viktigaste nyckelordet finns vi fortfarande inte på topp tio.

Det är min erfarenhet av att anlita konsulter för seo och jag är inte nöjd med resultatet. Det har blivit bättre men inte tillräckligt bra.

SEOLogik är ändå de som gett ett mest seriöst intryck och deras återrapportering har varit bra även om jag hade högre förväntingar på resultaten.

Slutsatsen är att av de jag har erfarenhet av är SEOLogik bäst och förmodligen kan det vara vettigt att anlita dem för mindre konkurrensutsatta nyckelord. Å andra sidan är det enklare att optimera om ingen annan optimerar för samma ord, så där kan det möjligen finnas en poäng i att göra det själv.

Vad gäller adwords är min egen erfaranhet att jag ibland uppmärksammar produkter och lösningar via adwords som jag inte hade en aning om. Jag googlar efter något jag vill veta och får se en annons som är relevant men handlar om något annat.

Jag kommer inte på något bra exempel, men det skulle kunna vara som att googla efter en moped och få en annons om en mc varefter man inser att en mc kanske är ett bättre val för att man inte behöver leta alterantiva vägar utan får köra på motorvägen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat