Visa ett inlägg
Oläst 2007-05-09, 21:02 #18
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Blev visst lite fart

När det gället nätverksbranscher, dvs telenät, järnvägsnät osv så uppstår naturliga monopol eftersom startkostnaderna är skyhöga. Privatiserar man sådant så kan monopolpriser tas ut och det är ekonomiskt omöjligt för någon annan inom samma område att komma in och konkurrera då startkostnaden är för hög.

Det kan dock regleras i lagar, exempelvis tvingande lagar som säger att man måste låta konkurrenter utnyttja näten till ett visst pris. Det fungerar i telekombranschen där kapaciteten finns men i järnvägsnäten får det inte plats hur många tåg som helst.

Min åsikt när det gäller statens ägande i allmänhet är att det ska helst undvikas, även om just nät av olika slag kan vara lämpligt. Varför?
Jo för att i sämre tider så kan det handla om att tillföra ägartillskott, något som staten då får problem med då de pengarna måste tas från exempelvis skola och omsorg. Det kan bli väldigt problematiska val som måste göras i sådana tider.

Det som faktiskt gått bäst hittills att privatisera är just telekombranschen där priserna har sjunkit, precis som makroekonomiska teorier förutspår att de ska göra. I andra branscher, exempelvis tågbranschen, har biljettpriset på 20 år ökat med 125% att jämföra mot KPI som ökat runt 57%.

Finns mycket man kan säga men jag ska nog spara mig till uppsatsskrivandet. Roligt att följa det ni skriver dock
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat