Citat:
Originally posted by atrsotoudeh@May 9 2007, 17:51
Min tanke är iaf att försöka få en leverantör som är så att säga huvudägare till nätet som de kopplar in mig på, inga underleverantörer som agerar mellanhänder...
Det där med DGC låter ju intressant, men som sagt, man kanske ska oroa sig för långa avtal. Möjligheten kanske finns till uppgradering under årens lopp? Förresten, är DGC underleverantör? = not wanted...
Lite ny på hela nät grejen, men kan ngn förklara SLA och RDNS?
Tack igen för svaren, har lärt mig en hel del redan
|
Normalt äger inte många leverantörer fiber lokalt i en stad utan hyr svartfiber av stadsnäten eller liknande. I stockholm hyr nästan alla fiber av Stokab ev. Telia.
Samt tror nästan alla har långa avtal, men vet ju själv hur det är. Som operatör måste man fördela inversteringen kostnaden man har haft för inkoppling av kund i vissa fall som fiberinstallation eller så. Korta avtal brukar ge mycket större anslutningsavgift än slå ut det på längre avtal.
Många leverantörer sänker eller tar bort anslutningskostnad vid längre avtal.
SLA = Service Level Agreement, vad som säger vad beräknad tillgänligheten ska vara per månad och kvalitet.
Kan själv säga att SLA inte ens är värt som toa papper då man max får tillbaka månadskostnaden om det varit nera några dygn.
Men linor med SLA håller normalt bättre tillgänlighet än dom utan, men i grunden är SLA avtalet inte värt något när det alla fall händer något.
RDNS, även känt som reverse/ptr. Alltså vilket "hostname" som visas för IP adresserna. Inget viktigt för ett IT cafe, bara möjligtvis lite reklam om ni har reverse för namnet på företaget när folk kollar sina loggar på besökare eller något.