Citat:
Originally posted by Henrik@May 9 2007, 07:43
MEN telefonbetalningar via hemtelefonen är en helt annan sak. Barn förstår inte pengars värde på det sätt som vuxna gör OCH är mycket lättpåverkade (man "måste" ha vissa saker för att hänga med, etc). Att lyfta luren och ringa tio samtal på en vecka är väl inget som kostar något - telefonen används ju ändå varje dag, eller hur?
Vore det opt-in på att tillåta telefonbetalningar från sin hemtelefon så skulle jag troligtvis tycka annorlunda, då är vi tillbaka på föräldrarnas ansvar på ett helt annat vis. Men så är det inte. En sajt som använder sig av telefonbetalningar för att sälja till barn gör det för att de är medvetna om att barnen lätt kan göra det utan tillstånd från föräldrarna. Sen försöker de friskriva sig genom att nämna något om abonnemang-ägarens tillstånd, vilket givetvis bara görs för att skydda sig juridiskt.
Nej, SMS = OK, telefon = inte OK. Det är min åsikt.
|
Genom att lyfta luren och ringa sin teleoperatör kan man få både betal- och mobil-nummer blockerade för utgående samtal. Precis som det finns barnlås på ugnar, flaskor med farligt innehåll eller något annat som bör hållas borta från barn. Idag är det så pass billigt att ringa mobiltelefoner så det kanske inte behövs men betalnummer kan man blockera och skulle föräldrarna "behöva" ringa ett betalnummer kan de göra det från sin egna mobiltelefon.
Som ägare av ett abonnemang är du fullt ansvarig för alla telefonsamtal som går ut.
Nej jag tycker detta bara är slappt av föräldrarna som inte sätter sig in i det, för de har väl läst avtalet innan de skrev på?
Edit: En liten korrigering