Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Citat:
Ursprungligen postat av totoo
... men jag är absolut inte inne på att siter som wikipedia etc skulle ingå i det resonemanget jag presenterar.
|
Varför inte?
|
Därför att google redan har undantag för stora siter, det här med trust och allt vad det heter då de manuellt / automatiskt med speicalregler har annorlunda hantering av vissa webbplatser.
Om det skulle ligga något i mina spekulationer så är jag helt inne på att det antingen är styrt av PR eller något annat mer eller mindre känt system. T.ex. det jag presenterade i form av att man har en viss total "relevanspool" man får ta av, och den poolen kanske bara finns på PR5 och nedåt t.ex - alla stora siter får lyxa på så mycket de vill.
Det är som sagt rena chansningar från min sida - jag kan ha helt fel - men jag har svårt att se att att det vore dumheter om det vore så... Så det skulle mycket väl kunna vara rätt (förutsatt att inte google säger annat).
Undantag för t.ex. microsoft, apple, wikipedia, vissa nyhetssiter etc är ju något som vi som användare faktiskt vill, så därför ser jag det som en självklarhet att wikipedia tillåts totalt bättre sökresultat än vad små skräpsiter kan ha.
Men det är fortfarande intressant att spekulera lite eftersom vi ändå vet så pass lite om hur det fungerar. Herrarna på seo.se etc har väl mer info i bakfickan, men alla har vi väl nytta av att få spekulera och byta erfarenheter med varandra.
Sinnenas Teater - jag har typ 280 indexerade sidor på min PR3-firmasite... Jag har nästan inga inlänkar alls, men jag har en vansinnigt bra intern länkstruktur.