Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Citat:
Ursprungligen postat av totoo
Men men... Det är ju däremot i mina ögon realistiskt att när googles algoritmer bedömer relevans så faller relevansen på X när Y ökar. Tänk er någon form att hemsidan har en viss mängd av relevans (låt säga 100%) som finns till godo, och när något börjar använda mycket så kanske det inte räcker till allt annat.
Det är långsökt och ett riktigt chansskott, men så länge ingen bevisar motsatsen så är det alltid värt att spekulera lite. Jag ser varken starka argument för eller emot att det skulle vara så, men nog finns det någorlunda vettiga skäl åt båda hållen, framförallt om det är PR-styrt att ju högre pr man har desto mer relevans finns det i poolen att ta av.
Jag vet inte om folk hänger med i hur jag tänker... Jag tror jag kommunicerar någorlunda tydligt.
Jag hade tänkt mig att X står stilla och Y ökar då jag boostar Y. Men det kanske inte fungerar så... Jag ser båda modellerna som mycket rimliga, men jag hade inte räknat med att andra ord skulle tappa bara för att jag stärker vissa.
|
Google mäter främst relevans på sidnivå, inte på sitenivå. En site kan ju handla om allt möjligt och kan träffa lika bra på ord från flera vitt skilda ordrymder. Så bara för att du boostar ett ord så tappar inte ett annat ord placeringar.
|
Exakt, se bara t.ex. wikipedia som toppar tusentals sökord.
En magkänsla säger mig att du måste satsa på fler inlänkar. Det verkar som om siten är relativt nystartad och är man halvbra på massor istället för bra på en sak tror jag det kan vara lite klurigt svårt att få lika många inlänkar till alla specifika ämnen om de mer nischade företagen och därmed konkurrera med dem i serpen.