Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle
Sverige är ett jobbigt land att göra affärer i. Det är ett under att vi får fram nya företag och entreprenörer med vårt företagsklimat. När jag berättar för folk från andra länder om situationen för företagare i Sverige så blir de chockade.
|
Ja det är ju jäkligt jobbigt, det är ju därför det startas företag och det är mest egenföretagare som hänger här. MBL och fackförbund är ju unikt för Sverige. *ironi*
Det kan vara jobbigt att hålla reda på reglerna, det är sant, men det problemet som DFT beskriver är inte så vanligt förekommande och de som oftast råkar ut för det är större konsult- och personaluthyrningsföretag och de har oftast koll på avtalen och en bra kontakt med facket. Det finns också de företag som i sina avtal redan har detta med så det blir aldrig ett problem för dem.
Jag förstår att de mindre företagen tycker att sånt här är krångligt men MBL ska man som arbetsgivare kunna, det är det minsta man kan begära. Sen finns det arbetsgivarorganisationer som kan hjälpa till, de är arbetsgivarnas motsvarighet till fackförbunden.
|
Nu tänkte jag mest på skatterna och viss byråkrati eftersom det är det som påverkar mig mest. Visst det finns skatter i andra länder osv och vi får mycket för våra skatter (förutom jag då), etc etc. Men faktum är att det är inte helt lätt att bli rik i kommunist-Sverige och jag startar tyvärr hellre ftg i andra mer förmånliga länder än Sverige och dessutom är Sverige en litet land med en liten marknad. Dock är jag stolt över Sverige men det är kanske inte det mest fördelaktiga landet att verka i som företagare. I en alltmer globaliserad värld är det tyvärr tråkigt när det svenska skattetrycket och vissa pappersvändande byråkrater gör att det blir svårt att konkurrera med ftg från andra länder.
DFT: Jag tycker uppgiftsskyldigheten verkar helt vansinnigt. Fast facken har väl hjälpt till en del att göra Sverige ett lönemässigt relativt jämställt land.