Visa ett inlägg
Oläst 2007-05-06, 13:29 #8
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Som jag skrev från början så handlar detta inte alls om ett IT-företag utan jag har bara försökt översätta vilkoren för företagen i en annan branch just för att belysa det bisarra i det system som dessa företag har idag.

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Lösningen är att till att börja med inte ha ett kollektivavtal.

Det glömde jag, men det är så att det finns ett ytters fåtal kunder och alla dessa kunder är också bundna av grafikernas kollektivavtal. Alltså gäller samma sak mellan min kund och mig som mellan mig och min underentreprenör, dvs kunden får inte köpa tjänster av mig såvida jag inte har kollektivavtal med Grafikerna.

Citat:
Originally posted by -jonny@May 6 2007, 10:23
Därefter erbjuder du en anställning med vissa löner och förmåner, om inte den du vill anställa godtar det är det bara att gå vidare till nästa.
Sorry, men det går inte. Det är inte jag som har rätt att sätta lönen utan den sätts i förhandlingen med facket om prestationens värde. Det är just detta som är det bisarra i den förhandlingsordning som nu ska gälla att jag inte får avtala om löner med mina anställda utan att varje enskilt projekt ska lönesättas av facket. Det är bara om jag har ett mindre projekt som jag själv kan sätta lönen men fortfarande gäller den då bara under det pågående projektet.

Citat:
Originally posted by -jonny@May 6 2007, 10:23
Ett annat alternativ är att släppa in de anställda som minoritetsdelägare och sen har inte facket så mycket att säga till om.
Det går inte heller. Facket anser inte någon som delägare utan att de har ett ägande som gör att de bestämmer i företaget och har en företagsledande position.

Citat:
Originally posted by -Westman@May 6 2007, 12:14
Det kan vara jobbigt att hålla reda på reglerna, det är sant, men det problemet som DFT beskriver är inte så vanligt förekommande och de som oftast råkar ut för det är större konsult- och personaluthyrningsföretag och de har oftast koll på avtalen och en bra kontakt med facket.
För den branch jag beskriver är det inte problemet att hålla rätt på reglerna som är det jobbiga, utamn att inte veta från en dag till en annan vilka kostnader du har i ditt företag. I denna branch gäller detta alla företag utan undantag oavsett om de har 1 eller 100 man anställda. OCh jag kan genast slå fast, jag har 100% koll på reglerna men inte ger det mig ett bättre förhållande till facket för det. Inget fack är bättre än den enskilda ombudsmannen som man förhandlar med och om han redan innan man träffats bestämt sig för att han ska krossa ett visst företag så kan han enkelt göra det och helt enligt reglerna i det nu gällande kollektivavtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Jag förstår att de mindre företagen tycker att sånt här är krångligt men MBL ska man som arbetsgivare kunna, det är det minsta man kan begära. Sen finns det arbetsgivarorganisationer som kan hjälpa till, de är arbetsgivarnas motsvarighet till fackförbunden.
Javisst, företaget som får uppdraget i mitt exempel är med i arbetsgivarföreningen men på vilket sätt skulle det hjälpa dem i detta läget? Tyvärr så är det tom så att fackombudsmannen talat om för ägaren till företaget att om det är synd att han tänker gå med i arbetsgivarföreningen för då kommer inte deras förhandlingar att kunna vara lika trevliga längre utan då gäller helt andra saker.

Intressant att fortfarande ingen kommenterar uppgiftsskyldigheten. Hur hade ni själva känt det om en organisation som ni medvetet valt att stå utanför helt plödsligt varje månad skulle få reda på ditt persinnummer, ditt namn, din lön, hur många timmar du jobbat och med vad du arbetet?
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat