Alla ska så klart ha råd med en domän – utan att det kostar honom skjortan. Samtidigt så är det enormt enerverande när företag köper upp 1000tals domännamn och lägger upp skräpannonser på dem. Lösningen enligt mig skulle vara att höja priset markant på domäner (kanske 1000 kr?). Sedan får varje person eller företag 90 % rabatt på den första domänen som inhandlas. Man uppger bara person- eller organisationsnummer vid registreringen och så vet iss direkt om man köper sin första, andra eller tredje domän. Visst kan man använda sin systers personnummer nästa gång man reggar en domän och på så vis utnyttja rabatten flera gånger om, men det förhindrar i alla fall massregisteringar i stor skala. Det hela skulle i förlängningen leda till fler lediga domäner och en högre kvalité på Internet.
Hade jag en massa bra domäner så skulle jag dock tycka att allt var bra som det är idag. Så kanske är det bara lite avundsjuka från min sida, eftersom jag aldrig kommit över några riktigt bra premiumdomäner. För min del så känns det med domänerna som det gjorde när jag var liten och samlade på Garbage Pail Kids (samlarkort). Alla de bra korten ingick i Edition1 och de gick inte längre att köpa i affären. När jag började samla så var det Edition5 (tror jag) som såldes i butikerna. Jag var helt enkelt för sent ute med mitt intresse. Det grämde jag mig mycket över som liten. Och nu sitter jag här som vuxen och känner exakt samma sak igen

.