Citat:
Originally posted by Wackerberg@May 4 2007, 20:27
Det är uppenbart att vi ändrar och kommer fortsätta ändra vårt beteende över hur vi surfar. Däribland tror jag att domännamnet i framtiden kommer vara irrelevant.
|
Jag håller med dig, det finns en uppenbar möjlighet att domänhandeln kommer att driva fram kommersiella alternativ för att navigera sig fram till relevant information. Jag tror visserligen inte att domännamnen försvinner i sig under en överskådlig tid men kommer att bli mer som telefonnummer idag, det blir smutt och coolt att ha bra domäner (jämför med **00000-nummer) men inte absolut avgörande för att bli nådd. Men vi hade nått dit ändå eftersom det inte är hållbart att bara kunna ha en pizzeriamilano.se när det finns en sådan i varje svensk stad. Lokalisering (dvs du kommer till din närmaste pizzeriamilano utifrån ip-nummer), röstigenkänning (är inte tangenbordet segt för de flesta att kommunicera med?) och hybridkommunikation av olika slag kanske förändrar spelreglerna. Kanske börjar vi se tecknen om ca 5-6 år? Premiumdomäner kommer säkerligen likt guldnummer att fortsätta vara attraktiva men domäner under toppdomäner kommer kanske att vara mindre viktiga för gemene man. Om nu inte ICANN, IIS och co väljer en alternativ strategi och släpper ut en flora av toppdomäner...