Flitig postare
|
|
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
|
Hej,
Har precis startat upp en webshop efter nästan ett år av förberedelser, har sålt lite varor och allt fortgår väl som det ska. Nu har en kund åberopat ångerrätten för en vara, han är inte nöjd och vill returnera, allt har skett inom rätt tid 14 dagar, osv. Vi har skrivit i köpvillkoren på hemsidan att för varor vars förpackning brutits, vara använts/brukats, förpackning skadats gäller ej ångerrätt. Jag är medveten om vad som står i Distansavtalslagen och vet hur luddig den är. Varan kunden köpt kostar ca 4500kr, är ingen lagervara utan specialbeställd för kunds räkning, direkt från grossist i USA, detta har kund också upplysts om i samband med beställningen då vi i dagsläget ej har något lager, utan endast beställer varor då vi får ordrar lagda i shoppen. Tilläggas kan också att vi har ett rätt brett sortiment med över 1000 produkter (precis startat), så en sådan här vara (om den mot förmodan skulle gå att returnera till grossist i USA) kommer förmodligen ligga i månader/år innan vi lyckas få iväg den till någon annan och då kommer prisfall/lagerkostnader in i bilden, detta är ju ett speciellt stort problem om varan är av speciell karaktär, dyr eller/och ovanlig.
Hur skulle ni hantera ett sådant här ärende? Jag vill ju inte försöka fly ansvaret mot kunden, men samtidigt blir man lite fundersam vad som händer om 10 kunder i rad skulle göra så här (eller 10 på ett halvår) innebär 50.000:- i kostnader för oss. Sen det som står i Distansavtalslagen om att en vara skall vara i "väsentligt oförändrat skick", om förpackningen är en del av varan och den är bruten är då varan att betrakta som i "väsentligt oförändrat skick"? Sen är det problemet med att sälja en vara och garantera att den är 100% felfri (och fabriksny) som någon öppnat och "fingrat på".
Det jag vill få fram med allt detta är nog att om kundens ånger ger mig avsevärda kostnader direkt kopplade till anskaffande av den här varan (frakter, emballage, försäkring, osv.) samt lagerkostnader, prisfall, etc. är det något man kan (vill?) debitera kunden för?
Som ni ser så är jag huvudvill hur jag ska hantera detta ärende, men även liknande ärenden i framtiden, och vad som är vettigt att skriva i köpvillkoren (och om det ens spelar någon roll i slutändan då Distansavtalslagen ändå är tvingande). Sen har vi det här med Good-will osv..
|