Visa ett inlägg
Oläst 2007-05-01, 00:01 #10
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by Kristofer@Apr 30 2007, 19:56
Om du inte gillar att läsa på själv och syna bolagsrapporter så varför inte hitta någon som investerar mycket med goda resultat och ta rygg på denne?

Tycker dessa SPAXar som Tobbe länkar till verkar hyggligt dyra. Har inte läst desto mer men av det lilla jag hann läsa skulle jag leta mig vidare till billigare alternativ.
Citat:
Vid köp av SPAX utgår ett courtage på 1,5 procent av köpeskillingen
Avkastningen på dem verkar dock variera kraftigt, från i princip ingenting till upp mot 13% årligen som bäst.
Prickar man den bästa är det helt klart en bra investering då det ungefär är samma avkastning som investerare i svenska börsbolag kräver.
SPAXar är förmodligen bäst när du sitter med ett kapitalstarkt bolag utan intresse av att placera pengarna själv eller utan engagemang över huvudtaget då du slipper risken. Vill man inte ta risk får man heller ingen bra avkastning kan man väl säga. Håller dock inte med Haghjoo om att man måste flytta utomlands för att kunna ta del av alternativ med god avkastning. Det handlar ju även om att ha en god levnadsstandard, laglig skatteplanering går att lösa ganska bra även från Sverige..