Citat:
Originally posted by Micke humor@Apr 29 2007, 16:34
50kr med kort betalning gör att man har kvar ca 46,50kr.
|
Micke: Eftersom du pratar om operatörernas ockerpriser och tittar på t ex telefix så utgår jag ifrån att du söker microbetalningar, att låta diskussionen gå rakt över till 1000kr's-debiteringar är ju en helt annan sak. Tar man 50kr eller över anser jag att man ska kombinera eller bara köra med cc/direktbetalning/faktura för att driva upp volymerna.
Jag köper dock inte ditt ocker-resonemang, du verkar glömma momsen i dina uträkningar, du har kvar 36,45 efter transaktionskostnaderna på 50kr debiterat via kreditkort - inte 46,45. I mina ögon är inte skillnaden mellan operatörerna och vilket inlösenavtal+PSP som helst speciellt speciellt stor på transaktioner under 50kr, iallafall inte så stor att den förtjänar att kallas ocker.
Ang att du tycker det är fel med en procentuell avgift så går det inte att jämföra med banköverföringar, du måste förstå vilken typ av tjänst det är de erbjuder ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv. Du kan ju jämföra det med en kombination av factoring & att du köper dig möjligheten att debitera någon annans kunder. Kolla gärna vad det kostar att hantera en faktura utan regressrätt hos valfritt factoringbolag och jämför åter igen mot övriga alternativ för att fastställa värdet av den tjänsten. Kort och gott: Risken ökar i relation till det debiterade beloppet och därav är det en procentuell avgift som krävs, precis som hos ett factoringbolag som köper en faktura för x%.
Mosms är i övrigt ett bra alternativ att komma igång med, inga fasta avgifter och dem bryr sig inte om du har så lite som en transaktion i månaden. Sen tror jag å andra sidan att Marcus nyss visade att man får vad man betalar för
(Mrjazz: Ang ditt inlägg: sedan början på året tar dem 20% och bakar in några minuters samtalstid i det)