Visa ett inlägg
Oläst 2007-04-29, 20:28 #5
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Sådär två månader efter att jag blev klar med min egen komprimerare så kanske jag ska berätta lite om läget.

Den främsta anledningen till att jag inte fick min kod att fungera med någon av de där komprimerarna på nätet var att min kod inte var helt korrekt.

Jag har mycket javascript, okomprimerat använder jag ungefär 100k, och allt fungerade bra i både ie, fx och opera.

Dock när man klämmer ihop koden så ställs det lite mer krav. Ett fel jag gjorde på många ställen var:

mittObjekt.onclick = function(a,B) { ... }

och glömde semilkol efter sista klammern, som är ganska lätt att glömma.

Det ska alltså stå
mittObjekt.onclick = function(a,B) { ... };

Ingen browser har klagat på detta förutsatt att det har vart space eller ny rad efter.

Så det är saker jag har lärt mig under tiden jag har utvecklat mitt egna verktyg.
- Och eftersom jag inte kände till varför mina script envisades med att gå sönder så involverade jag en enkel parser som helt enkelt har viss koll på kodregler och kontrollerade att mina rader så bra ut innan den komprimerade.

Min komprimerare är rätt bra, men den får storstryk av de bästa på nätet.
En dump från några en av mina testsessioner säger:

"Original total file size: 57.013 kb
New file size: 39.009 kb"

Och i just den är många texter inblandade, och de kan ju tyvärr inte komprimeras... Kan och kan... Allt går, men det är ju en helt annan historia, man går ju inte in och raderar mellanslag ur dem etc.

Ofta landar det på ca 50% - vilket är rätt bra. Jag har kört denna 39k-kod genom en på nätet som fick ned det till typ 29, men då gör den rätt jäkla obskyra grejer alltså. Den trollar om koden från grunden och lägger in en massa eval() etc och trollar som fan.

Om den lösningen är bra i praktiken vet jag inte. Den kanske förstör viktiga saker som window.onload etc och den kanske gör browsern seg då browsern får trolla bra mycket mer än vad scriptet normalt skulle kräva.

Sen har min andra fördelar - och det är att den är skräddarsydd för mina applikationer. Den komprimerar flera filer samtidigt och lägger dem i den katalog jag vill ha dem etc.

Jag kanske orkar lägga upp den på nätet sen så får ni testa.

Jag har inte rört den på snart två månader som sagt, men om jag får tråkigt sen så kanske jag tar upp kampen och försöker pressa ytterligare. Jag vet att det går, men jag hade ingen lust. T.ex. skulle den kunna optimera bort paranteser och klamrar, men har man inte jäkligt bra koll på läget så kan det orsaka farliga buggar, så det var inget jag har vågat röra än.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat