Det verkar ju onekligen vara lite klurigt. Jag förstår att det är lite känsligt ämne att tala öppet om, men jag ville bara höra om det var någon som hade riktiga guldkorn till lösningar, men verkar nog inte så. Jag har inget intresse av skattefusk egentligen, jag ville bara köpa tjänsten på det sättet jag tyckte vore mest rimligt, men sen satte klubben stopp för det. Piloten ska inte tjäna pengar på min flygning, det ska inte vara en lön - tror nog hon kan få problem också om det klassas som lön, mha att hon får lön i ett flygplan som kanske inte är så bra.
Dyrare att betala lön än att få ett kvitto... Ja, det blir ju naturligtvis ungefär dubbelt så dyrt att betala ut 1000 kr ersättning i form av lön som att betala en faktura på 1000 kr. Nu är 1000 kr bara en hypotetisk summa, det kan lika gärna bli tre eller kanske femdubbla.
Jag ville bara hitta ett snyggt sätt att lösa det som både hon och företaget tjänar på - helst utan att skatteverket blir ledsna också. Så länge det kan bokföras korrekt och är försvarbart vid kontroll så är allt bra.
Något som borde vara försvarbart (som jag skrev tidigare) - att jag ger bort något till henne som firman sedan köper av henne, sen bjuder hon på flygningen.