Ämne: dmoz
Visa ett inlägg
Oläst 2007-04-26, 22:42 #32
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by robbanf@Apr 26 2007, 22:37
Citat:
Många redaktörer ignorerar helt anmälningar, utan tar endast med sidor som de själva hittar när de är ute och surfar på nätet. Jag pratade med en redaktör som menade att det var så de skulle arbeta, enligt dmoz egna riktlinjer.
Anmälningarna ses som förslag som vilka som helst och det finns inget som säger att man måste ta in några av de siterna, eller ens titta i listan.
Enligt min erfarenhet är beskrivningen direkt avgörande för om siten kommer med eller inte. En klockren beskrivning som redaktören är nöjd med (plus att sidan i sig når upp till alla krav förstås) gör det lättare eftersom det då bara är att klicka på en knapp för att lägga till den.
Många menar, och däribland jag, menar att DMOZ är en väldigt oseriös katalog. Det märks ju inte minst på innehållet.

Så det säger kan säkert stämma. Så långt jag kan uppfatta finns inga riktlinjer för vad man tar in eller kvalitetsuppföljning på vad som finns i katalogen.

Precis som du skriver är verkar det vara mycket godtycke.

Dessbättre verkar heller inte DMOZ i alla fall på Google.se just ha någon avgörande kraft. En ren gissning från min sida är att "långdansandet" som vi hade i slutet av 2006 just handlade om att värdera ner DMOZ och istället ersätta med en eller flera andra webbplatser för det som DMOZ gav innan.

Den slutsatsen verkar väldigt rimlig genom att det var just efter (och även under) långdansandet som DMOZ tappade kraft som jag uppfattar det.

Det finns med andra ord ganska liten anledning att hetsa upp sig över att man inte kommer med i DMOZ. Det går numera minst sagt enkelt att kompensera på annat sätt.

Dessutom, även om jag uppfattar att KTH värderats upp, ser jag inte att KTH har värderats upp på ett sådant sätt att den katalogen blivit alls lika avgörande som DMOZ var förr.

Vi har med andra ord en betydligt mer sund situation idag.
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat