Visa ett inlägg
Oläst 2007-04-23, 21:17 #4
MrJazz99s avatar
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling
MrJazz99s avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by Onkelborg@Apr 22 2007, 22:33
Det finns dock en skillnad mellan att ringa betalnummer och vanliga telefonnummer: Betalnummer ger pengar till annan part, ett vanligt telefonsamtal betalar endast operatörens kostnader. (I teorin i alla fall)
Alltså: Om du ringer betalnummer så blandar du in ett nytt företag, ett företag som du inte har något avtal med sedan tidigare. Jag skulle tippa på att det är det resonemanget som gäller.
Jo, kanske. Men sen är det ju så att av intäkten på ett betalnummer på 20 kr tar TELIA själva c:a 7-8 kr för nåt jag inte riktigt forfarande begriper (efter 15 år i branschen) + att de äger 3:e partsleverantörer vars intäkter sedan hamnar hos dem själva........De upplåter inte ens sina ledningar till andra operatörer enligt lag, utan måste via domstol tvingas till detta. Hur får man rätt mot ett sånt företag och är inte detta ett typexempel på monopolistiskt beteende ?

När det sedan gäller betalnummer så finns det ju i huvudsak 3 typer: De som TELIA fakturerar på din vanliga räkning (totalt omöjligt att få krediterade) och de som företagen fakturerar själva (går att få krediterade om man skickar in personbevis enligt gängse praxis). Utlandssamtal (samma sak, går inte att få krediterade).
Vad jag ifrågasatte här var TELIAS autonoma rätt att bestämma över det svenska telenätet. Tycker bara att lika villkor borde gälla för alla teleoperatörer/telebolag oavsett storlek.
MrJazz99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat