Citat:
Originally posted by spock@Apr 21 2007, 01:40
Jag driver en väldigt nischad hemsida idag med runt 150 besökare om dagen. På hemsidan finns också ett hyfsat välbesökt forum, i vilket jag har uppfattat viss efterfrågan på produkter realaterade till min hemsida, som är svåra att få tag på här i Sverige.
Detta har gjort att jag fått en idé om att starta en webshop i liten skala, där jag importerar dessa produkter och säljer vidare dem till mina besökare. Detta är mest tänkt som en sorts service till besökarna, men självklart hoppas jag kunna göra en liten vinst på verksamheten också!
Eftersom jag är väldigt oerfaren på området har jag lagt upp förutsättningarna här, så att någon förhoppningsvis kan stoppa mig om detta av någon anledning låter helt uppåt väggarna. Exempelvis kasnke det blir väldigt dyrt att importera i liten skala. Sen undrar jag hur mycket jobb detta kan föra med sig? Eftersom verksamheten mest är tänkt som en service till besökarna så vill jag ju inte att den upptar alldeles för mycket tid. Kan tillägga att det är kläder, samt band-merchandise som skall säljas.
Strategier och förslag på hur jag ska gå till väga mottages tacksamt! Som sagt är detta bara i planeringsfasen ännu, men det skulle vara väldigt spännande att testa på, så att säga.
|
Att ha en webbutik som en "service till besökarna" låter något som kommer bita dig i rumpan inom tämligen kort tid om dina "besökare" inte är din familj som vill dig väl hela tiden.
Som en distansförsäljare måste du erbjuda 14 dagars returrätt samt reklamationsrätt i 3 år. Att ha nollmarginaler innebär att du måste betala ur din egen ficka varje gång någon som handlat kommer på inom 10 dagar att han/hon egentligen inte behöver din produkt eller om din produkt inte håller måttet helt och hållet.
Med andra ord, fundera inte så mycket på att du vill vara snäll. Du är tillräckligt snäll genom att tillhandahålla svårhittade produkter i Sverige. Då ska du klart som fan få betalt för det.
Dina 150 besökare om dagen kan lätt växa till 500 om dagen med 10 ordrar om dagen och då kan du knappast ha det som en "vill vara snäll-tjänst".
Ta du och fundera vad du skulle göra om du ville leva på det, och kör därefter. Då kommer du riskera minst och svära minst.