Citat:
Originally posted by Westman@Apr 16 2007, 19:35
Varför redovisas inte filtrets innehåll officiellt? Det skulle ju onekligen få en mycket kraftigare effekt än polisens slutanvändarjakt. Redovisa ipadresser och fqdn publikt så kan jag lova att internets användare själva ser till att sidorna försvinner och de som ligger bakom får mycket svårare att genomföra sin verksamhet. Jag har svårt att förstå vad hemlighetsmakeriet ska syfta till om det inte är för att dölja tvivelaktiga utdömningar av ipnät och domäner/fqdn.
EDIT: Skrivfel
|
Håller med, det borde gå att göra ett sådan filter publikt.
Besökarna kan registrera sig och skicka in misstänkta URL:er, och en/flera heltidsanställda experter på pedofilbrott kontrollerar om tipset är relevant, innan det publiceras skickas det ett par varningsmail till ägaren av domänen/IPnummret, om sidan pedofilisidan inte tas bort inom x antal dagar publiceras IP nummret officiellt.
Anonymitetstjänster kommer alltid finnas, så det är bättre att tillsammans lösa problemet.
Jag driver själv en sån tjänst och hade gärna velat spärra pedofilsidor om jag haft tillgång till ett filter/register.