Visa ett inlägg
Oläst 2007-04-14, 20:41 #5
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Intressanta tankar Gustav. Jag tror detta beror på hur pass enkelt det är att begå dessa brott idag och att det inte finns så tydliga gränser för vad som är olagligt och inte, det hör till ungdomarnas natur idag att man stjäl sådant som andra tillverkat och på så vis bryter mot lagen, man vill ha några snygga bilder på sin lunarstorm-sida, man lägger upp ett roligt videoklipp man hittade på nätet på youtube och sen vill man ju testa ett nytt spel med. Det fanns visst på piratebay.

Många vill då göra jämförelser mellan att göra dessa saker och att begå fysiska brott, tex sno spelet ur cd-hyllan på en affär men jag tror inte det funkar. I affären finns det texter där det står "Alla snatterier polisanmäles" osv men så är det inte på nätet. Lisa fick fler vänner och lunarstormpoäng när hon lade in bilden på den där snygga porschen (jag tänkte först skriva häst, men jag vill undvika klagomål från schyman) på sin lunarstorm-sida och Peter kan skryta på piratebayforumet att han tankat upp över 100 GB hästfilmer (gillar inte schyman) på piratebay. Nåja, det jag vill komma fram till är att det inte finns några uppenbara nackdelar med att sno sådant från nätet, medans alla förstår att om man snor det från affärn då kna det gå åt helv*te.

Så länge man inte visar upp nackdelar med att göra sådant kommer den här sortens brott bli grövre och grövre.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat