Visa ett inlägg
Oläst 2007-04-14, 19:02 #18
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by Westman@Apr 14 2007, 17:53
Nja det där är inte riktigt sant. Om någon hotar att slå ihjäl mig så får jag inte slå ihjäl personen. Den enklaste regeln är att man får slå ett slag mer än den andra. Naturligtvis finns det lika många tingsrättstolkningar som det finns brottsmål - inget är svart eller vitt när det gäller självförsvar. Är man elitboxare, kampsportsexpert etc. så är kraven högre på mängden våld som används och hur. Kanske lite knepigt men så har åklagare resonerat i lite olika fall tidigare.
EDIT: Som kuriosa kan nämnas att självförsvar gäller även tredje part som griper in för att försvara någon som blir anfallen och inte kan försvara sig.
Att någon hotar att slå dig, är inte samma sak som att du hotas med dödligt våld.. men om han däremot viftar med en pistol och säger att han ska skjuta dig.. så är det relativt ok att skjuta han först

Och ja.. vi kampsportare har det mer strikt inom det här.. om jag hade skadat den där nynazisten på något sätt (mer än de blåmärken han fick) så hade jag åkt dit på det

Vi förväntas ha en högre tolerans och kunnighet kring det här med självförsvar, och med all rätt får jag säga..

Trots allt tränas vi i att hantera det vi gör, självsäkerhet osv.. vi tränas inte till att kunna slåss på gatan
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat