Visa ett inlägg
Oläst 2007-04-10, 20:37 #28
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Personligen skulle jag strunta i att skaffa utgivningsbevis, det är mycket om och kring detta som jag tycker verkar luddigt och dessutom kostar det ju pengar.

Krögaren kan ställa krav mot de som besöker dennes lokal. Att besökarna t.ex. måste vara 20-år eller att de ska bära kavaj, även att det för dom är ok att det kommer springa runt en fotograf som kanske kommer att fotografera och publicera bilder av dem på internet. Min uppfattning är att om någon får lov att springa runt att ta bilder i krögarens lokal, så är det även krögarens vilja och då borde hon göra allt för att underlätta arbetet för dig genom att införa ett motkrav på besökarna! -Att du får lov att fotografera och publicera bilder.

Lite som att man måste lämna ifrån sig medhavd kasse innan man går in i vissa affärer. Dock är jag ingen jurist, min information bygger på vad jag hört från andra vanliga människor och således tar jag inget ansvar för eventuella konsekvenser B), men om ni redan har kopplat in en jurist vore det enekelt att rådfråga denna för er!

För ett antal år sedan hade jag hand om en hemsida för en idéel förening. Där existerar en speciell paragraf som gör det möjligt att publicera bilder och nämna personer i samband med dess verksamhet:

"17 § Ideella organisationer med politiskt, filosofiskt, religiöst eller fackligt syfte får inom ramen för sin verksamhet behandla känsliga personuppgifter om organisationens medlemmar och sådana andra personer som på grund av organisationens syfte har regelbunden kontakt med den. Känsliga personuppgifter får dock lämnas ut till tredje man bara om den registrerade uttryckligen har samtyckt till det. "
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat