Visa ett inlägg
Oläst 2007-04-08, 04:12 #13
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Originally posted by totoo@Apr 8 2007, 03:06
tack för bra svar webdoc.

Helst vill vi ju behålla domännamnet även om de börjar bråka. Men blir de väldigt offensiva som lämnar vi det.

Men det är iaf fullständigt god tro så att säga, en fanclub, de kommer till och med kunna ha nytta av det som marknadsföring då det är en positiv bieffekt av vår verksamhet.

Men... Ja, jag börjar känna mig lugn, vårt syfte är i mina ögon helt försvarbart på den moraliska fronten, sen vad några tvetydiga regler resulterar i vid en eventuell rättsprocess vet man ju inte - men dit kommer vi aldrig ta det, för så värdefull kommer domänen aldrig vara.

Stort tack!
Jadu,

Som jag nämnde, även om deras varumärke liknar eller är identiskt med ditt domännamn, betyder ju det inte att de är berättigad till domännamnet du nu äger.

Avgörande saker.
1. Du verkar ha reggat ett domännamn som varit ledig under en tid, om jag förstått saken rätt. Detta är negativt för den som vill ev. tvista med dig och ha domännamnet överfört till sig.
2. Täcker deras varumärke även Sverige där .se verkar under?
3. En fanclub som du nämner marknadsför dem, och jag personligen ser det absolut inte som ett problem att ni har domännamnet. Så länge ni inte konkurrerar samt utgör ett hot mot varumärket ser jag inga som helst bekymmer.

Jag äger ex. en mycket värdefull premiumdomän vars namn finns i 59 företagsnamn i sverige. Dock utgör jag inget hot, då den verksamhet som skall placeras i domännamnet inte konkurrerar med de företag som innehåller samma namn som det domännamnet jag äger.

Det finns ett par företag i Sverige som väldigt tydligt har "registrerat domännamn i ond tro". En del av dem har varit ett stort ämne hos IIS i många kända tvister. Du är inte i närheten av deras "onda tro".
Känn dig lugn.

Ex. på några fulregistreringar
Ticknet.se - (ticnet) - Name Navigation
Bocket.se (blocket) - Göran Gluck (NN)
Bila.se (bilia) - Name Navigation
Skateverket (skatteverket) - United Intelligence
Scandichotell (scandic) - Willoughby & Partners
121.se (121.nu) - Name Navigation

http://www.iis.se/tvistlosning/atfbeslut.shtml
2006 innehåller ex. en hel del intressanta fall. I vissa fall tycker jag dock personligen IIS varit för mild mot domänsnapparna.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat