Citat:
Originally posted by totoo@Mar 24 2007, 06:47
Nu vill jag inte säga domännamnet exakt, men tänk er typ... att webmaster network var ett ab, men använder com som toppdomän. Wn har funnits i typ 7 år och verkar inte ha något intresse av se-domänen.
Kan jag lugnt köpa den då utan att oroa mig för rättsliga besvär i framtiden om företaget i fråga ångrar sig?
Mitt användande är ändå i linje med ursprungsföretaget. Siten jag ska ha kan jämföras med en fanclub typ, så det är inte konkurrerande verksamhet - även om "det andra" företaget gärna skulle ta vår site om den visar sig bli lönsam.
Kan jag köpa domänen och slappna av?
Tack, MVH Tobias.
|
En intressant fråga...
Finns en del punkter i det här.
1. Domännamnet är identiskt och förväxlingsbart med ett av Sökanden tillhörigt varumärke och näringskännetecken
2. Frågan om någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet
3. Domännamnet har registrerats i ond tro.
Hur vet man att det är ond tro etc?
Finns många ex. men några är.
a) man följer ej IIS regelverk
b) man har ett syfte att vilseleda allmänheten, dvs man förstår att ens handling kommer förvirra bara.
c) man har inte uppfyllt sin undersökningsplikt
Man bör vidta försiktighetsmått som krävs vid en registrering av ett domännamn under .se och att man då framför allt inte missbrukar principen om "först till kvarn".
- I punkten 10 i IIS:s ALLMÄNNA VILLKOR VID REGISTRERING AV DOMÄNNAMN, av den 15 mars 2006, anges att innehavaren vid var tid är skyldig att tillse att det valda domännamnet inte utgör intrång i annans rättighet, eller på annat sätt strider mot lag, författning, allmän ordning eller är ägnat att väcka förargelse.
Men, om domännamnet du vill registrera varit ledig en längre tid, visar detta att den som har ett varumärke kopplat till domännamnet, inte har ett större intresse eller behov av domänen. Det är en helt annan skillnad ex. i fallet då möjligheten att registrera domännamn under se innehållande endast siffror släpptes den 15 Mars 2006. Att då regga en sifferdomän som man vet ex. är ett inarbetat varumärke via snapback och lyckas vinna, kallar jag klart och tydligt ond tro.
Så länge man följer sitt samvete, sunt förnuft, är seriös samt vidtar alla försiktighetsmått hamnar man inte i några problem.
Om du är ute efter ett domännamn, som varit ledig under en längre tid, och har en koppling till ett varumärke, så tycker jag väl inte det är fel av dig att regga domännamnet. Är det så att ett företag kommer kontakta dig sedan, och vill ha domännamnt överfört till sig, pga att de tycker att du gör intrång, kan du ju överföra det till dem - för en låg, men rimlig summa.