Visa ett inlägg
Oläst 2007-04-03, 13:36 #16
pelrik pelrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
pelrik pelrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Saint
Jösses. Info om upphovsrätt får man ju redan vid första uppsats man skriver, det är då läraren går igenom om att man inte får sno texter i sin helhet eller använda andras bilder till sina uppsatser (foto från nätet/böcker). Du måste haft kassa lärare redan från lågstadiet ;-)
Undrar egentligen hur många det faktiskt rör sig om som inte är medvetna om upphovsrätten. Otroligt nog så har jag påträffat såna omedvetna människor endast här på WN... Pelriks fråga är, som nämnt, ganska vanlig på olika webbmasterforum.

Det är klart att man har fått lära sig att inte sno andras material. Men jag tycker att det borde finnas bilder som skapats just för syftet att de ska få själas?

Citat:
Ursprungligen postat av Per
På första frågan är svaret nej - ingen skillnad enligt svensk upphovsrättslagstiftning.
På andra frågan kan www.istockphoto.com www.sxc.hu var bra startpunkter. Den första är billig och den andra gratis. Utbudet är stort på båda, och kvalitén är ibland förvånansvärt bra, även om det kanske inte är GettyImages..
just det, det finns ju. =)

Och ja, jag har nog haft kassa lärare ända sedan lågstadiet, för jag har också alltid upplevt att man själv ofta har större koll än lärarna på många saker. Särskilt IT-lärare. Det ända de kan är att dela ut böcker som ALLA måste gå efter, och varför? för att de inte kan undervisa i något de inte kan själva!
pelrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat