Visa ett inlägg
Oläst 2004-05-18, 15:43 #25
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Du har rätt i att det är grymt svårt om inte omöjligt att sätta fast något på enbart IP:et. Däremot så är det väldigt lätt att kolla ungefär vilket land ett IP kommer ifrån. Mina erfarenheter är att en väldigt stor procent av alla bedrägerier görs genom utländska proxyservrar.

Sen finns det fördelen med IP-adressen att man kan spåra om det gjorts flera beställningar från samma IP under flera namn mm. Visst kan det vara 2 olika personer som gjort beställningarna med vanligtvis så är det samma person. Och andelen med fast-IP växer i Sverige.

Sen finns det andra sätt att ta fast folk som gör bedrägerier. Det är ioförsig säkert väldigt ovanligt eftersom jag bara har varit med om det en gång, men då ville polisen att jag skulle skicka ut ett tomt paket och när sen killen hämtade ut det så väntade polisen på honom och tog honom. Då var denna personen känd hos polisen eftersom han gjort massa bedrägerier mot företag i Sverige, men de visste inte vem det var. Kändes jävligt bra när polisen ringde och berättade att de tagit honom.

Men att polisen överhuvudtaget skulle göra något är enligt mina erfarenheter väldigt ovanligt. Har till och med varit med om att posten personalen kommit ihåg vem som hämtade ut paketet men i det fallet kunde inte polisen bevisa att det var samma kille som beställt sakerna så hände inget.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat