Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Mar 28 2007, 14:42
Då verkar det inte riktigt som han har koll, du behöver aboslut inget utgivningsbevis för att publicera bilderna i tryckt form. På nätet är det såvida jag kan se enbart PUL som ställer till problem.
|
Alltså, i det här fallet handlar det just om publicering på nätet, inte i tryckt form, och då är det inte ok om personen på bilden inte samtycker.
Citat:
PUL berör bara personuppgifter, du behöver faktiskt inget tillstånd för att ta foton på någon. Om du tar en bild på mig kan du utan mitt samtycke publicera den.
|
Bild räknas faktiskt som personuppgift och det är därför den inte får publiceras på nätet utan samtycke.
Citerar
http://www.datainspektionen.se/pdf/f.../internet.pdf:
Citat:
Foton
Tänk på att foton normalt betraktas som personuppgifter även om inga namn nämns. Innan man lägger ut bilder från t.ex. fester på sin webbplats bör man alltså fråga berörda personer.
|
Vi kommer att skicka in vår ansökan om utgivningsbevis för webbplatsen i början på veckan. Naturligtvis är meningen att personerna som är med på bilderna samtycker och vill vara med på vår sida. Problemet är ju att det inte är vi som fotar och därför inte kan ha 100% koll. Att ha skriftliga avtal blir som sagt absurt och detta är vad vi kan göra för att vara på den säkra sidan.