Citat:
Ursprungligen postat av Björn
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffe
HTML är och förblir den enda korrekta standarden. XHTML är en XML standard. Den finns representerad med en SGML-variant, men av en hel mängd olika orsaker (som jag ämnar att författa en artikel om en vacker dag) används XHTML felaktigt och av fel orsaker. Vad det hela bottnar i när det gäller att välja HTML framför XHTML är att det är alltid bättre att använda äldre standarder korrekt än att använda nya standarder felaktigt.
|
Visa mig 2 siter som är kodade i semantiskt "korrekt" strikt html (gärna 2 av dina), och som har separerad struktur från presentation samt följer standarden. Och jag visar dig 10 st på varje som du hittar kodade i xhtml, som dessutom validerar. Jag har aldrig sett en html sida som validerat (som ligger skarpt) tror jag faktiskt, och även om det inte är ett mervärde med det i sig, så är det ett steg i rätt riktining.
Jag är så trött på gnället på att man "ska använda html, xhtml är värdelöst" bara för att det är mode att gnälla på det nu, och det var inne mellan 2000 och 2006 att "bara" använda det. Själva grejen är att fokusera på webbstandarderna och separationen. Inte dtdn...
|
Läs gärna mitt inlägg igen. Det är inte ett påhopp mot XHTML. Om man läser vad
specifikationen säger så får XHTML skickas som text/html om det är HTML kompatibelt.
Av exakt samma orsaker som att icke-validerande sopkodd får jobbet gjort, av exakt samma anledningar får XHTML jobbet gjort. XHTML är inte per automatik validerande eller tillgängligt, precis som du skriver. Det som däremot är en generell missuppfattning är att XHTML på något sätt skulle vara mer avancerat eller korrekt. Något som är sant enbart om det skickas som application/xhtml+xml. Fram tills dess är det helt enkelt detsamma som ett HTML 4.01 dokument.
Eftersom mina egna planer är mer tidskrävande än vad min fritid tillåter just nu, så får du hålla dig till tåls med helt egna exempel från min sida, men
Roger Johanson och
Robert Nyman har båda nått samma slutsats. Om du söker på repsektive bloggar så bör du även hitta deras respektive blogginlägg om varför.
Precis som du skriver är det tillgänglighet (inte standarder) och workflow (dvs separation) som gäller först och främst. En del av denna process är att följa specifikation så ordagrant som möjligt och det är det jag kommer fortsätta rekommendera och hävda.