Citat:
Originally posted by marcuss@May 14 2004, 15:22
förstår inte riktigt ditt resonemang hur Tradedoubler skulle "klara ut företagets konkurs"? finns inga pengar i företaget så går det ju inte att få ut pengarna (om inte konkursförvaltaren lyckas sälja ut en massa vid en senare tidpunkt). Tradedoubler är ju också beroende av att pengarna kommer in från annonsörerna för att kunna betala ut pengar.
|
Mitt resonemang kanske behöver förtydligas då:
Som affiliate ansluten till TradeDoubler har jag inget avtal med den enskilda annonsören. Avtal med annonsören har TradeDoubler. Jag har ingen som helst rätt att ens försöka påverka någon till någonting i ett fall av inställda betalningar. Med "godtycket" jag nämnde menar jag alltså att de skulle kunna hända (säger inte att det sker) att TradeDoubler väljer att strunta i att lägga kostnader på att försöka driva in vad som går, dom ser ju bara till sin förlust som inte är så stor eftersom dom inte behöver betala oss affiliates något. TradeDoubler jobbar med väldigt många annonsörer och de flesta gör ju faktiskt inte konkurs. De avgifter de tar ut av annonsörna för egen del skulle kunna innefatta ett kalkylerat bortfall då och då för en konkurs (med bibehållen ersättning till affiliates). Med det systemet skulle motiveringen vara större för TradeDoubler att dels driva in vad som går och, kanske framförallt, bevaka om någon annonsör verkar vara konkursmässig och då genast avsluta det annonsörsprogrammet.
I de fall jag har ett reklamavtal direkt med företag är ju situationen en annan, då är allt upp till mig - då har jag ju också dessa saker med i bakhuvudet när jag prisförhandlar. Eller hur?