Citat:
Originally posted by Xamda@Mar 21 2007, 16:47
Varför man valt de största webhotellen (eller de som hostar flest .se-domäner) är väl också en undring? Är det bara de största som är bra...? Jag tror nog att de mest driftsäkra i landet inte finns med i detta webhotellstest alls...
|
Kom gärna med förslag på hur vi kan utveckla vårt urval.
När jag drog igång konceptarbetet för årets test var det viktigaste för mig att urvalet skulle vara tydligt och rättvist. Tidigare har ju urvalet varit mer på måfå vilket bland annat lett till spekulationer om att hotellen skulle betala för att vara med (vilket naturligtvis inte har varit fallet).
Jag fann att det enklaste och tydligaste kriteriet var att välja de största hotellen, och eftersom statistik för se-domäner finns enkelt tillgänglig och också ger en tydlig svensk koppling tyckte jag att det var ett bra mått.
Det kan säkert finnas bättre hotell som inte kvalar in i testet och det är naturligtvis synd, men jag kan inte se något annat urvalskriterium som blir mer rättvist.
Man ska heller inte glömma att eftersom vi testar Sveriges största webbhotell så blir det flest berörda läsare. Webbhotellstestet kan ju användas som en kvalitetsmätare på ett hotell man redan har, och uppmuntra ett eventuellt byte. Därför är jag riktigt glad att Telia är med i årets test.
Men som sagt, har du förslag på andra urvalskriterier, mejla mig mer än gärna.
// Alfred Ruth, Internetworld