Citat:
Originally posted by Kaffe@Mar 23 2007, 15:32
HTML är och förblir den enda korrekta standarden. XHTML är en XML standard. Den finns representerad med en SGML-variant, men av en hel mängd olika orsaker (som jag ämnar att författa en artikel om en vacker dag) används XHTML felaktigt och av fel orsaker. Vad det hela bottnar i när det gäller att välja HTML framför XHTML är att det är alltid bättre att använda äldre standarder korrekt än att använda nya standarder felaktigt.
|
Visa mig 2 siter som är kodade i semantiskt "korrekt" strikt html (gärna 2 av dina), och som har separerad struktur från presentation samt följer standarden. Och jag visar dig 10 st på varje som du hittar kodade i xhtml, som dessutom validerar. Jag har aldrig sett en html sida som validerat (som ligger skarpt) tror jag faktiskt, och även om det inte är ett mervärde med det i sig, så är det ett steg i rätt riktining.
Jag är så trött på gnället på att man "ska använda html, xhtml är värdelöst" bara för att det är mode att gnälla på det nu, och det var inne mellan 2000 och 2006 att "bara" använda det. Själva grejen är att fokusera på webbstandarderna och separationen. Inte dtdn...