Visa ett inlägg
Oläst 2007-03-23, 14:32 #5
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av pelrik
Tack för ett väl uttömmande svar. Då vet jag lite hur det ligger till. Den enda kunskapen jag har om HTML är genom Dreamweaver där det ju genereras av det man gör i det grafiska gränssnittet. (antar att denna kod inte är något att gå efter om man vill göra snygg och effektiv kod?)

Dreamweaver renderar väl i a f bättre kod än alternativen. Men det är alltid en fördel att veta vad som händer under huven. Men det hela handlar lite om att kunna sitt yrke. En snickare vet hur man hamrar, att han sedan använder spikpistol till vissa jobb är helt orelevant, han måste fortfarande veta hur man hamrar (jag är väldigt svag för metaforer).

Citat:
Originally posted by -pelrik@Mar 23 2007, 13:25
Några tips på bra sätt att lära sig HTML då? Jag förstår ju grunderna i språket men kanske behöver lite tips och trix för hur man bygger effektivt. Hade fått för mig att HTML var lite omodernt men det lär väl aldrig försvinna eller ersättas?
HTML är och förblir den enda korrekta standarden. XHTML är en XML standard. Den finns representerad med en SGML-variant, men av en hel mängd olika orsaker (som jag ämnar att författa en artikel om en vacker dag) används XHTML felaktigt och av fel orsaker. Vad det hela bottnar i när det gäller att välja HTML framför XHTML är att det är alltid bättre att använda äldre standarder korrekt än att använda nya standarder felaktigt.

En hyfsad resurs är: http://www.w3schools.com/ men det finns fler. Det viktigaste är att lära sig grunderna och att använda korrekt syntax (h1 för rubriker, p för bitar av text (paragrafer), osv, osv).

Citat:
Ursprungligen postat av pelrik
Personligen tycker jag att hemsidor som är gjorda i Flash är de som blir snyggast rent utseendemässigt om designern vet vad han/hon pysslar med. Alla har vi väl sett en del riktigt snygga formgivningar och animationer tex på bestflashanimationsite.com
Och sista frågan; behöver jag gå kurser för det jag ska lära mig, eller går det bra själv om man letar upp lite sjysta guider?
/P
Det är ju lite grann det där jag menar. 9/10 av alla dåliga saker vad gäller Flash går att skylla på utvecklaren. Problemet är att man ofta, om man har inte specifika skäl, kan göra precis samma sak i HTML.

Flash har alltså en plats, men tyvärr väljer många att inte använda det pg a dess "rykte".
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat