Hade det ändå varit så enkelt.....
Många butiker och sidor där man kan beställa något skriver att de "loggar IP"
så man inte ska bus/falskbeställa........ det är bara bullsh!t
1: En ip är bara siffror... man kan aldrig få identiteten på den som beställt...
(Även om IPn är till en Hemma-internetuppkoppling så kan man fortfarande aldrig bevisa
att det är just ägaren till abbonemanget som beställt....
det kan lika gärna vara ägarens moster eller hamster)
2: Man kan aldrig ringa telia o säga..... ehh ni har nån som busbeställer i min webshop!
(Det krävs en polisanmälan för att Internetleverantören ens ska lyfta ett finger och dessutom
krävs det oftast att det är ett visst belopp för att det ens ska räknas som "brottsligt")
3: Du som sajtägare får....(OM det skulle gå så långt att det kommer till internetleverantörens abuseavdeling inte reda på vem som ligger bakom beställningarna!)
4: Även om man skulle få det...... vad ska man göra!?!....... åka dit o "prata" med personen!?!
(Och själv hamna i finkan?)
5: Ovanstående är baserat på ett 1,5 H långt telefonsamtal med en Polis hos rikskriminalen
för ca 1 år sedan. (Och vid den tidpunkten så fanns det inget rättsfall eller fällande dom i Sverige
där någon "loggat ip" och på så vis haffat någon buse i sin webshop eller dyl. Men saker kan ju ha ändrats sedan dess så rätta mig om jag har fel!
Även om man mot alla odds skulle lyckas fastställa vem som "busat" i ens webshop etc så ska man knappast tro att polisen åker dit o leder ut personen i handbojjor