Citat:
Originally posted by totoo@Mar 21 2007, 23:38
Jag tycker att det är overkill att gå till en jurist för firmor man har med kompisar.
|
Jag skulle gissa att minst 95% av alla företag som får problem med att grundarna/delägarna inte kommer överrens en gång startades av en grupp som ansåg sig vara kompisar med varandra. Man har inte avtal för att man tror det ska skita sig. Man har avtal för att inte få några oväntade effekter *om* det skiter sig.
Sedan är det ju så också att hur ett avtal skall tolkas kan man bara få reda på om man går till domstol med ärendet. Det enda man kan göra är att försöka undvika oväntade vändningar och till det krävs bra jurister. "Talang" är i sammanhanget knappast något du som lekman har. "Tur" möjligen. :P
Sed det där med "småförändringar" i avtalsmallar kan vara farligt. Det är långt ifrån säkert att du som lekman inte ändrar något som får avsevärda konsekvenser. Jag skulle säga att det vanligaste felet är att man försöker skriva något som i juridisk mening i slutänden inte betyder något varför avtalet blir lika bra som inget avtal alls.