 |
Medlem
|
|
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
|
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
|
Okej, jag kan bara svara utifrån min erfarenhet. Och eftersom jag har arbetat i många projekt med betallösningar för stora företag anser jag mig väl insatt.
Jag gör en lista från de erfarenheter jag har haft med olika PSP i sverige, sen är det upp till var och en att bedömma.
Debitech
Vi har gjort 7 kundinstallationer mot debitech's server lösning. 2 av bolagen använde även debitech's tjänst för reskontra mot PBK. Av dessa 7 har 6 gått över till Netgiro och Samport då felaktig redovisning har skett under lång tid som ledde till många extra revisionstimmar. Den sista kunden som är inom rese/flyg kommer även att flytta över sitt system till Samport.
Wallit
Jag har en mycket stor kund som under 6 månader har fått utbetalt för mycket pengar <_< . Kunden märkte inte själv detta till en början och räknade in allt i sin redovisning. Efter 6 månader upptäckte kunden att dem hade fått ut för mycket. En vecka senare hade Wallit dragit 1,7 miljoner kroner från kundens konto som dem ansåg va felaktiga. Min kund fick en smäre panik attack, men allt löste sig. Det roliga är att även efter detta STORA misstag betalar dem ut för mycket.
Posten Betalväxel
Fungerar ganska bra, men den är dyr och krånglig att ha och göra med.
Jag rekar varmt att vända sig till ett företag som enbart håller på med betalningar och inte som posten på hobby-nivå.
Samport
Hos samport har jag mina flesta kunder, det är en mycket välgjord plattform som är helt dynamisk. Jag kan själv lägga till applikationer för kunder i deras system. För mina kunder hanterar samport ordrar, beställningar, frakten, fakturor och kreditkort. Dem har även telefontjänster som dock inte är lika välarbetade, men dem fungerar bra. Jag rekar samport skarpt! Vi har gårdagens utbetalningar på vårt bankkonto kl 09:00 dagen efter, kanon!
Ganska bra priser också...
Netgiro
En mkt bra lösning för lite större företag (mer än 3000 transaktioner / månad). Dem betalar dock ut en gång i veckan men deras klient-konto.
iDeb
3:e parts PSP, onödigt att ha en extra mellanhand.
Dåliga rapporteringssystem.
Får dock ett plus för priset, men jag betalar hellre lite mer för att få något som jag VET fungerar och finns kvar om 1 år.
Paynova och PayPal
Jag har några kunder som skaffade dessa paynova plånböcker när dem kom, det va ju gratis! :huh:
1/10 har kvar plånböckerna idag, då dem såg att beställningarna gick bra fram till betalningen där folk stannade upp.
Risken är att man tappar många kunder, det är vad vår erfarenhet säger...
Tänk er följande:
Ni går in på CDON.COM för att beställa en platta. Ni lägger den i korgen och går till kassan. [Registrering] Jobbigt, kan man inte bara fylla i sitt namn, måste man öppna ett konto tänker ni. Men ok, ni skapar det där kontot och går vidare. [Betala-Kreditkort] -VA!?!? Ska jag öppna ett konto till för att betala!? Ok, öppnar paynova kontot. Sen ska man göra 2 överföringar, en till plånboken och sedan en till CDON.COM!?
1/3 av kunderna har tappat bort sig på halva vägen...
Nej, internetplånböckernas död är nära...
Dem har även väldigt långa utbetalningstider, om man inte betalar extra...
Censeo Tech
Har kollat upp dem, det är ingen PSP utan bara en återförsäljare av Posten betalväxel
Slut
[Ursäkta stavfel och ordfel, jag skriver via ett röststyry tangentbord]
Avfyra era synpunkter på mig, jag är redo att bemöta !! :P :P
|