Ämne: Kolla id...
Visa ett inlägg
Oläst 2004-05-13, 17:49 #5
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by SkyNet@May 12 2004, 20:31
Jag skulle nog vilja kalla personnnummer för offentliga. Du kan ju ringa till folkbokföringenoch ta reda på personnumret bara du vet namnet på personen (ju ovanligare desto lättare att hitta rätt), ungefärlig ålder och bostadsort.

SPAR-registret är ju vad jag förstår samma sak, men man söker främst mot personnumret för att få en korrekt adress mm.

Att använda modulus10-metoden och räkna ut kontrollsiffran (enl http://www.skatteverket.se/broschyrer/704/index.html) ger ju inte så mycket. Jag vill kunna validera mina kunder så att jag vet att det är riktig person som använder tjänsten/produkten. Stämmer folkbokföringsadressen överrens med den adress som lämnats i registreringen så bör man väl kunna vara rätt säker.

Tror knappast större företag sitter och validerar personnummer och sånt manuellt. Man drar iväg en datafil eller via direktuppkoppling mot något register och kollar...
Ja, men att ringa folkbokföringen och kolla personnummer stämmer inte in på min beskrivning av quote "smidigt och automatiserat sätt" =)

Vet inte hur du ska validera detta internationelt då alla kör olika system (*om* de kör ett system öht).

Det jag vet av erfarenhet är följande: personer har en stark motvilja mot att lämna ifrån sig sitt personnummer till websidor hit och dit (må vara att personnumret är offentligt eller ej...)

-samt-

Om du vill ha ett register där användarnas identitet sker utifrån deras personnummer så måste du nog ansöka om att få ha ett sånt register. Kolla upp!
Att gå igenom detta för att säkerställa att folk inte blir dubblerade i en databas verkar lite overkill...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat