Citat:
Originally posted by Alfred@Mar 18 2007, 22:01
Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.
Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.
Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.
Utan trovärdighet kan man varken sälja tidningar eller annonser.
// Alfred Ruth, redaktör Internetworld
|
Givetvis måste ni ha reklam i era tidningar det förstår jag. Men man kanske kunde sålt en vanlig helsideannons istället för ett sånt utvik som det var fråga om i det här testet. Det var just själva utviksannonsen som irriterade mig iallafall.