Citat:
Originally posted by Toombass@Mar 16 2007, 14:38
eg0master: Tyvärr var det precis det jag misstänkte. Vet du hur man får tag på en bra jurist?, och ungefär hur mycket det kostar. Hur mycket tar t: ex din kompis för att skriva ett kompanjonsavtal?
|
Ska man tro min kompis så är en bra jurist generellt sett någon som jpbbar på någon av de större, väl kända byråerna. I princip alla jurister vill jobba och bara de bästa får jobb pga konkurensen. Han brukar skratta åt sådant som skrivs av de mindre byråerna pga av rena sakfel till att de inte ens kan stava. Chansen att en jurist som inte kan stava lyckas skriva ett vattentätt avtal är väl minimal...
Det fina i kråksången är väl att de stora byråerna oftast inte tar speciellt mycket mer än andra firmor per timme så en liten bit över 1000 kr/h får du räkna med. Räkna med att du behöver sitta en timme med juristen för att förklara vad ni vill ha sagt i erat kompanjonsavtal (när skall man kunna bryta kontraktet och till vilken kostnad t.ex osv). Beroende på hur komplexa regler ni vill ha så tar det väl allt ifrån ett par timmar till någon dag att skriva ihop. Eftersom du sedan använder en jurist vill du säkert att en av delägarna i firman (dvs juristens chef) ska kika på avtalet lite snabbt också och det blir nog motsvarande 2h för juristen med lite ändringar. Så om vi gissar på en timkostnat på 1400 så landar priset troligen på något kring 10Kkr och uppåt skulle jag tro. På plus i sammanhanget är att min erfarenhet av större firmor (inte bara bekanta) är att det i princip alltid underdebiterar så man får hyfsad valuta för slantarna.