Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2005
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2005
|
Vad som är en vass programmerare är väl inte helt självklart, det beror lite på vilken roll man vill att han skall fylla.
En del är riktigt bra på att lösa problem och lära sig nya språk, andra på att kunna alla detaljer i vissa språk och snabbt producera säker och effektiv kod.
Idealiskt kan man ju önska att alla utvecklare har alla de egenskaperna, men det kan bli svårt att hitta ett helt team av sådana utvecklare, och framförallt dyrt.
Så istället för att leta gemensamma nämnare tror jag på att hitta komplementerande nämnare om man skall bygga ett bra team.
Visst kan petighet och en besatthet med metodiker och stilren kod ofta resultera i att koden tar längre tid att producera, och det är lätt att gå överstyr med att lägga ned tid på att göra "snygg" kod även om det i praktiken inte ger bättre resultat eller ökad effektivitet för projektet ifråga.
Men det kan vara bra att ha någon i ett team som står för det tänket, likväl som någon som är vass på att snabbt hitta lösningar utan att få dåligt samvete för någon hastig fullösning om det är vad som krävs för att få en nöjd kund.
Själv är jag väldigt trött på idén som många har att de letar efter folk som skall fylla alla roller enligt hur de har tänkt sig att en idealisk utvecklare skall vara.
Då jag jobbar med Flash så möts man ofta av folk som förväntar sig att man skall vara överjävlig på actionscript, design, PHP, .NET, java, SQL, FLEX och FCS, HTML och JS, video och ljud, animering, 3ds max...osv.
Det är förvisso mer drastiskt skiftande roller äv vad man väntar sig av en programmerare, men principen är densamma och om du hittar en idealisk flashutvecklare som faktiskt är riktigt duktig på alla aspekter så kostar det förmodligen mer än ett team av utvecklare och designers som kan uppnå samma resultat på kortare tid.
|