Visa ett inlägg
Oläst 2007-03-13, 23:32 #14
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Ojoj, ber om ursäkt att jag inte varit superaktiv i min egen tråd. Däremot tackar jag för alla jobbansökningar som kommit in, keep them coming!

Jag tycker att eg0master satte huvudet på spiken. Just lathet och otålighet är ofta de bästa egenskaperna för en programmerare.

Citat:
Varför ska de sporta på fritiden? Några av de allra vassaste jag träffat på har inget liv utanför datorn alls. De kräver förmodligen en bra projektledare som kan kommunicera med dem och omvärdlen eftersom de inte är jättesociala och inte är riktigt duktiga på att skriva kod, men inte att kommunicera med "normala" människor.
Personer som har ett normalt liv på sidan om är ofta mindre petiga och vill få saker snabbare gjorda.

Just det med osociala programmere och linux hängar ofta samman. Nu kanske det inte är så konstigt att jag föredrar sociala programmerare, något oftare windowsfolk är.

Flera här har klagat på .NET. Jag själv programmerar inte i det, så kan bara se det från den bilden jag har av att fler och fler av de vassaste programmerna går helt eller delvis över till det. Många riktigt tunga/stora webbsidor och applikationer jag fått en närmare insikt i på senare tid är gjorda i just det, men det hörs inte lika mycket som typ "backendet bygger på java".

Att bygga saker från scratch är ineffektivt, så länge det inte görs för att personen i fråga vill lära sig eller helt enkelt nuvarande lösningarna inte är tillräckligt bra (även om det då oftast betyder att personen i fråga inte har tillräckligt bra koll). Tar en bred sak 1-3 dagar kan man naturligtvis bygga det från scratch, exempelvis ett statistikverktyg eller enklare CMS.

Sedan finns alla programmerare som ständigt tänker säkerhet istället för effektivitet. En sådan självklar grej som att tänkta utifrån säkerhetsbehovet i fråga är något väldigt många helt ignorerar. Allt ska vara "supersäkert" och "superfin kod", trots att det verkligen inte är nödvändigt.

En liten undran man kan ställa till er, finns det några programmerare som lärt sig programmerare och blivit riktigt bra under en utbildning? Hittils är de som inte jobbat med programmering innan eller simultant med studier varit nobben på direkten i princip - finns det undantag?
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat