Visa ett inlägg
Oläst 2004-05-11, 20:29 #4
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by Pingasus@May 11 2004, 12:35
[...]

En Hub. fungerar så (tror jag) att den tar emot informationen sen skickar den ut den till alla och frågar var det du som skulle ha det här?. Och den frågar ingen har du nåt du vill ha ut?.
En hub är väldigt dum. Jag har själv kört med en 32 portars hub en gång 100Mbit. Det fungerade lika bra som en 32 portars 10Mbit switch.

[...]

En switch. Den kollar alla hela tiden. Och sen om nån vill skicka nåt så skickar han den enbart till den du vill skicka det till.

Kortfattat. En switch är värt den hundra lappen mer dom är inte alls dyra. Sen om du vill ha en Ip adress till varje dator så ska du köra med en switch. Så ska ditt problem vara löst.

[...]
Inte 100% på detta, men jag har det för att det är såhär.
En hub: (antal portar - 1) / (mbit på huben). Alltså, om du har en hub på 100 mbit med 32 portar så blir det i praktiken (då alla kopierar mellan varandra samtidigt) 31/100 mbit per port. Det innebär alltså 0,31 mbit per person eftersom den skickar allt till alla.
En switch: En switch på 100 mbit och 32 portar klarar 100 mbit till alla portar samtidigt (varierar i praktiken med prislapp och märke vad den egentligen klarar).

Nu är ju detta extremfall. Om man använder det hemma så är det ju inte säkert att man kopierar mellan alla (eller många) datorer samtidigt så då kan en hub räcka. Men eftersom prisskillnaden är marginell är det bättre köpa en switch när man ändå håller på. Då har man ju det "lilla extra" då det behövs.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat