Visa ett inlägg
Oläst 2007-03-09, 22:51 #20
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Det är en intressant argumentation att FRA (som kanske skall byta namn till Folkets RiksAvlyssning) som redan idag avlyssnar allt som sänds genom luften genom att få tillgång till trafik även på fasta kablar automatisk leder till en hetsjakt på de egna medborgarna vilket självklart leder till kontroll och förtryck. Det är väldigt lösa grunder som den argumentationen står på.

Och vi som skriver här borde väl alla ha sådan koll att vi inser att mängden trafik är helt oöverskådlig så man kommer rimligen bli tvungen att begränsa sin avlyssning. Bara för att man har rätt att avlyssna vad man vill innebär inte att man kan/vill göra det. Jag tror knappast FRA snappar upp ALL radiotrafik i sverige till exempel...

Men det är ju sant att bara för at man är paranoid så betyder det ju inte att man är förföljd...

Och du glömde en sak i din historielektion... FRA fick under ww2 tillgång till alla tysk telegrafi mellan berlin och oslo (eftersom tyskarna ville använda kabeln på västkusten). Självklart knäckte FRA kryptokoderna och Sverige fick tillgång till en hel del underrättelsematerial tack vare detta. Visst såldes det malm till tyskland, men även kullager till england. Det senare är en betydligt mer avancerad produkt och om sverige tog ställning i kriget genom sin handel var det definitivt på de allierades sida. Speciellt eftersom det var representanter från norge som förhandlade om malmpriserna och sverige hade ju redan läst vilket mandat han hade så vi fick väldigt bra priser på den malm vi sålde...

Även jag är uppväxt med "Om kriget kommer" och jag håller inte med om att det skulle göra mig mer kännslig för "kontroll och förtryck". Snarare tvärt om. Att bibehålla fred och stabilitet i vår egen region är viktigt och underrättelseverksamhet är det enda vettiga sättet att åstadkomma detta. Även om priset är att någon svettig nörd på FRA läser vad jag skriver i mina mail. Om han går igång på det så får han göra det. Linelsen emd att gå naken i lägenheten är klockren.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat