Bör ju nämnas att FRA redan har tillåtelse att avlyssna radiotrafik i alla dess former (satellit och radiolänk). Så egentligen finns nästan allt dem behöver i system redan. Det är därför jag tycker det är så underligt att man gör en sådan förfärligt stor röra av det här förslaget.
Citat:
Får en person som har avlyssnats veta det?
Jonas Strömbäck, FRA: Nej, det finns ingen sådan mekanism i dag.
Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys: Nej. Det vi talar om är en underrättelsemässig spaning och den bedrivs med helt andra lagliga förutsättningar än polisens telefonavslyssning som är väldigt strikt och reglerad. Men även i fall där polisen avlyssnar får den enskilde inte reda på avlyssningen, däremot är det en större kontroll där.
|
Varför tjafsar folk om integritet och privatliv om de
aldrig märker av det? Om någon ser mig strutta runt naken i lägenheten från huset mitt emot så skulle jag inte bry mig nämnvärt. Men om de ser mig och genast springer över och ber mig att sätta på mig kläder, ja, då ser jag det verkligen som att det inkräktar på min integritet.
Det här har jag tagit upp på andra forum och i privata diskussioner är: Rättigheter är inte likvärdigt med skyldigheter. Jag betvivlar faktiskt att FRA har kompetensen. Och om det visar sig att dem har den så blir jag positivt bortförd, men jag vidhåller mitt argument: Jag tror FRA är mer intresserade av navelludd och kafferaster än systematisk avlyssning.
Risken för korruption föreligger alltid. Det är mitt största argument mot det hela. Men tänk på att det är Sverige vi talar om, inte något korrupt litet skitland som, t ex, USA :P