Citat:
Originally posted by eliasson@Mar 7 2007, 21:50
(Kortfattat) Ett annat sätt är att t ex låta index.php hantera alla dina requests. När den inkluderar din fil så kör du kanske högst upp template(default, sidans titel); och så kör du en funktion som då visar templaten default och som då kanske sätter andra argumentet sidans titel som en constant och sedan läser du in den i templatefilen för att då skriva ut titlesidans titel/title.
Min förklaring kan låta lite luddig men jag har byggt upp det på liknande sätt och det fungerar bra.
|
Det är ingen speciellt snygg lösning, blir fruktansvärt intetsägande url:er till undersidorna för besökarna. Dessutom inte alls bra seo-mässigt. Jag vet, många bygger sina sajter med att bara ha index-filen som tolkar allt innehåll, men jag förkastar det, inte alls vackert eller optimalt.
Visst, man kan göra url:erna snyggare med t ex .htaccess, men boena kanske inte har den möjligheten, då bör han verkligen välja bort det.
EDIT: Eftersom du ändå ska hämta title-texten från databasen, varför inte bara göra en ren och skär query som hämtar rätt titel baserat på vilken script-fil som visas (t ex index.php eller produkter.php). Det är lätt att plocka ut script-filen med t ex php (pathinfo och server-variabler mm), sen i din databas har du en kolumn som heter t ex filename och som innehåller t ex index och produkter och då kan du lätt plocka ut rätt title baserat på detta.
Sen kör du bara if-satser t ex:
if (urlpage = 'index') {
$title = 'Välkommen till oss';
}
och title-taggen ser ut som följer:
<title><?php echo $title; ?></title>