Nykomling
|
|
Reg.datum: Nov 2006
|
|
Nykomling
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag uppfattar det som att du vill starta någon typ av webbyrå / webbkonsult?
I såna fall skulle jag säga, håll dig ifrån ett flott kontor i innerstan. De kunder som anlitar en ensam (antar jag?) webbdesigner sitter normalt inte på flotta kontor. De har restauranger, butiker, resebyråer, byråer inom ekonomi / design osv. De är inte intresserade av att betala ditt kontor. Du å andra sidan får en väldigt hög burnrate.
Om jag var du skulle jag välja ett kontorshotell eller inkubator, där kan du hitta kunder bara genom att traska runt på jobbet :-) Orten spelar ju roll i vilken typ av företag som finns och hur mycket konkurrens du har. Stockholm är ju t.ex. inte direkt öppet fält, där finns konkurrenter i nästan alla nischer du kan tänka dig. Å andra sidan är ju förstås marknaden mycket stor. Små städer har lägre konkurrens och mindre marknad.
Sitta hemma är nog ingen bra idé egemtligen - det är långtråkigt (tro mig) och du blir lätt distraherad. Om du har lite snurr på verksamheten kostar inte ett kontorshotell så mycket.
Tror inte du ska fundera så mycket på affärsmöten och representativa lokaler, bjud kunderna på lunch eller besök dom istället. Förtroende kommer inte bara från en fin lokal, utan mest från att dom känner att du förstår vad dom vill ha och är "bra att ha att göra med". Bra kontorshotell har också bokningsbara mötesrum.
Ska du göra annat, t.ex. sälja programvara eller driva Internet-tjänster, kan det finnas större angelägenhet om att ligga i en storstad, eftersom du lättare kan hitta kunder i rätt storlek och partners (t.ex. annonsörer) som du kanske är beroende av. I allmänhet ska du vara nära dina kunder, var dom än är.
Hoppas råden hjälper, det är svårt att uttala sig om man inte vet så mycket om dina specifika förhållanden.
|