Citat:
Originally posted by totoo@Feb 23 2007, 00:27
Att ställa kravet att JS måste vara aktiverat riskerar, när communityt blir för stort, att leda till kritik från användarna. Jag vet att statistik är missvisande men W3 Schools loggade 6% med Javascript Av i Januari 2007 och det är ändå en sida där man tycker att det handlar om datorvana människor.
|
Att icke datorvana skulle oftare ha letat reda på inställningarna för att stänga av JS i sin webbläsare verkar inte stämma enligt den statistik jag sett. w3c har fler användare med JS avstängt än vad jag sett på någon egen sida och fler än om man jämför med t.ex. statistik från thecounter.
En vanligt förekommande siffra verkar mer ligga runt 2%.
Jag håller med om att man idealiskt skall se till att man ser till att alla kan använda sidan utan problem, och sedan använda teknologier som kanske inte når alla för att förbättra användarupplevelsen för den majoritet som har skapligt moderna webbläsare med vanliga inställningar.
Ibland är det dock inte praktiskt möjligt och då kan jag inte hålla med om att man måste sätta tillgänglighet framför allt.
Det är viktigt, men finns det tillräckligt stora fördelar antingen för 98% av dina användare eller för driften av sidan så får man göra en avvägning. Att inte bry sig om att göra den bedömningen är att göra det lite väl lätt för sig.