Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-26, 10:31 #23
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Hjalle@Feb 25 2007, 23:12
Tar inte det egna lärandet skada om man bara tar "färdig kod" istället för att skriva den själv? Istället för att göra en egen algoritm så tar man en annan istället och behöver inte tänka alls. Jag kan förstå att det är fruktansvärt praktiskt, men är det att rekommendera för en som inte är riktigt fullärd?

Tack för ditt svar btw.
Eftersom delar av grunderna rör sig bortom PHP kapacitet, exempelvis är PHP weak typed och PHP4 saknar i princip OOP stöd helt. Man får helt enkelt själv definiera vad som är publika funktioner eller privata. Skall man lära sig alla aspekter av programmering är jag rädd att PHP inte är helt rätt val.

Sedan skulle jag nog inte hävda att ramverk är skadliga. .NET-plattformen är inte mer än ett ramverk och det är många programmerare som börjar där. Problemet med .NET är väl mest att det går att bygga en applikation nästan uteslutande genom drag 'n drop. PHP ramverken tvingar en förr eller senare att rulla upp ärmarna och faktiskt skriva kod.

Det finns ju inget som säger att det ena utesluter det andra heller för den delen. Hittar du ett ramverk med bra dokumentation som du märker att "Oj, det här var ju lätt att jobba i" så kan du ju alltid börja rota under huven lite och kanske skriva dina egna komponenter.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat